• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

EVNA

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
2 Juli 2020
Meddelanden
72
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
Den här väntan är så plågsam. Sökte Skuldsanering 20/4, hade samtal med handläggare 30/6 och fick inledande 6/7. Sedan har det varit tyst. Har fått några delgivningar under tiden som jag bara har signerat. Sedan fick jag ett brev om ena skulden att KF behövde utreda om den ingick i Skuldsaneringen. Ringde upp och den jag pratade med sa att jag skulle maila om att de ärendena jag hade fått delgivning och beslut på ingick. Gjorde det och fick ett svar där de frågade om jag ville ansöka om återvinning. Vad är det? Det ska jag väl inte göra? Vill bara att de ska veta att de skulderna jag har hos KF nu ingår i Skuldsaneringen.

Hoppas att veckorna går snabbt och att jag/vi snart får besked och betalplan. Väntan är riktigt jobbig.

Förresten, en fråga till. Bufferten antar jag att det är ok att spara, får man spara den på tex Avanza?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

babygirl78

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
8 Mars 2021
Meddelanden
228
Mottagna reaktioner
74
Poäng
216
Den här väntan är så plågsam. Sökte Skuldsanering 20/4, hade samtal med handläggare 30/6 och fick inledande 6/7. Sedan har det varit tyst. Har fått några delgivningar under tiden som jag bara har signerat. Sedan fick jag ett brev om ena skulden att KF behövde utreda om den ingick i Skuldsaneringen. Ringde upp och den jag pratade med sa att jag skulle maila om att de ärendena jag hade fått delgivning och beslut på ingick. Gjorde det och fick ett svar där de frågade om jag ville ansöka om återvinning. Vad är det? Det ska jag väl inte göra? Vill bara att de ska veta att de skulderna jag har hos KF nu ingår i Skuldsaneringen.

Hoppas att veckorna går snabbt och att jag/vi snart får besked och betalplan. Väntan är riktigt jobbig.

Förresten, en fråga till. Bufferten antar jag att det är ok att spara, får man spara den på tex Avanza?
Mitt ärende har nästan på pricken samma datum som dig. Jag har oxå fått delgivningar, fast ställda skulder samt en skuld att betala, dock är alla skulder dom skickar om med i min skuld lista jag lämnat till skusan, jag fattar inte varför inte dom avdelningarna samkörs på kfm?
Jag ringde upp när jag fick brev skuld att betala som kom i vanlig post? Allt före det har kommit i Kivra? Så märkligt, men iaf kunde han se att jag hade ett skusan ärende och även namn på min handläggare så han koppla mig dit o där fick jag svar att jag inte behövde bry mig med det som kommer brev om när det redan är med i skuld listan o det dubbelkolla hon att just den skulden gjorde. Hon sa att det är troligen nån miss pga semester tider, vikarier osv
 

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
376
Poäng
487
Återkoppla gärna när du pratat med dom.
Absolut!
Väntar på slutgiltigt svar hur det har kunnat bli dubbelt.
Men enligt handläggaren när jag ringde sa att det är banken som skickat in dessa uppgifter men att de skulle ta kontakt med banken så fort som möjligt för att se om dom fyllt i fel uppgifter och isåfall vilket av lånen som ska plockas bort om det inte skulle stämma.

Så uppdaterar vidare när jag fått samtalet om hur det blir. :)
 

Trias

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
25 Oktober 2016
Meddelanden
1 666
Mottagna reaktioner
1 045
Poäng
867
Förresten, en fråga till. Bufferten antar jag att det är ok att spara, får man spara den på tex Avanza?
Du får spara den var du vill. Kronofogden gör inga utmätningar så länge du sköter din skuldsanering och inte drar på dig nya skulder.
 

EVNA

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
2 Juli 2020
Meddelanden
72
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
Mitt ärende har nästan på pricken samma datum som dig. Jag har oxå fått delgivningar, fast ställda skulder samt en skuld att betala, dock är alla skulder dom skickar om med i min skuld lista jag lämnat till skusan, jag fattar inte varför inte dom avdelningarna samkörs på kfm?
Jag ringde upp när jag fick brev skuld att betala som kom i vanlig post? Allt före det har kommit i Kivra? Så märkligt, men iaf kunde han se att jag hade ett skusan ärende och även namn på min handläggare så han koppla mig dit o där fick jag svar att jag inte behövde bry mig med det som kommer brev om när det redan är med i skuld listan o det dubbelkolla hon att just den skulden gjorde. Hon sa att det är troligen nån miss pga semester tider, vikarier osv
Aha. Man blir ju orolig när man får olika svar. Man vill ju inte göra något fel nu i processen. Mailade min handläggare förut för att fråga.
Spännande, då är vi i samma läge just nu. Hur känns det för dig, tror du det går vägen?
 

EVNA

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
2 Juli 2020
Meddelanden
72
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
Du får spara den var du vill. Kronofogden gör inga utmätningar så länge du sköter din skuldsanering och inte drar på dig nya skulder.
Tack för svar. Tänkte försöka spara lite långsiktigt, försöka få till bra vanor från start.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Exakt! Han använder sig av den här strategin för att han saknar utslag via betalningsföreläggande. Har pratat med folk på Kronofogden och alla förstod vem det handlade om. Dom var dock omedvetna om just det här tillvägagångsättet.
Och man hamnar i rävsax om man börjar opponera sig, tvistiga fordringar ingår inte i en skuldsanering, och en tvistig fordran brukar i sig rendera i avslag på hela skuldsaneringen, då är det inte lätt att avgöra vad man ska göra
 

Trias

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
25 Oktober 2016
Meddelanden
1 666
Mottagna reaktioner
1 045
Poäng
867
Och man hamnar i rävsax om man börjar opponera sig, tvistiga fordringar ingår inte i en skuldsanering, och en tvistig fordran brukar i sig rendera i avslag på hela skuldsaneringen, då är det inte lätt att avgöra vad man ska göra
Yes, du har rätt.

Har lärt mig att det här systemet läcker mer än jag trodde att det gjorde.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp